zaterdag 28 mei 2011

het nieuwe bouwen

Maar dan in 1927.

In Stuttgart is een bijzondere woonwijk. Toevallig was ik laatst in de buurt. Natuurlijk wilde ik deze wijk met eigen ogen zien!

Het gaat om de Weissenhofwijk. In 1927 is deze wijk onder leiding van Ludwig Mies van der Rohe gebouwd. Het was een proefwijk voor de moderne architectuur. Verschillende architecten, waaronder Le Corbusier en Gropius, hebben er aan mee gewerkt. Er werden nieuwe constructiemethoden en nieuwe materialen toegepast. De architecten waren vrij om te ontwerpen, wel hadden ze afgesproken dat alle huizen een plat dak zouden krijgen. Ook zijn alle huizen wit.

Ik was onder de indruk van dit huis van Hans Scharoun.



Dit huis van Le Corbusier had ik al vaak op foto's gezien. Bijzonder om het dan in het echt te zien.


Het is een dubbel woonhuis. Je kunt het ook bezoeken. Een deel is nog in originele staat met de originele kleuren. De ruimtes van Le Corbusier zijn flexibel. Hij werkt met muren die kunnen schuiven. Zo kun je eenvoudig een slaapkamer creëren die ook weer weggetoverd kan worden. Le Corbusier wil de ruimte in een huis zo goed mogelijk benutten, ook het dak. Daarop heeft hij een tuin gecreëerd.



Tot slot, deze woningen van Oud vielen mij ook op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten