dinsdag 14 juni 2011

de klap van de klaproos

"Als je een blaadje van een klaproos op je handpalm legt en daar op slaat, hoor je een klap." Daar zou de naam vandaan komen. Ja, dacht ik, dat is mooi. Als ik zonder een blaadje van een klaproos op mijn handpalm sla, hoor ik ook een klap! Maar goed, misschien hoor je nog wel een extra klapje. Mijn nieuwsgierigheid was in ieder geval gewekt. Veldonderzoek moest het maar uitwijzen.

Normaal zie je natuurlijk op heel veel plekken klaprozen, maar -dat zul je altijd zien- als je er echt een zoekt, zijn ze opeens verdwenen of staan ze op onbereikbare plekken. Laatst hadden we dan toch geluk: klaprozen binnen handbereik. Ik heb samen met mijn dochters op blaadjes van een klaproos geslagen. Maar nee hoor, er gebeurde niets.

Ik geef niet zo snel op, want die naam is toch ergens vandaan gekomen. Naast veldonderzoek hebben we toen ook nog wat gegoogeld: je moet het blaadje van een klaproos eerst omvouwen zodat het een soort zakje wordt en er dan op slaan. Ook dat hebben we gedaan, maar het resultaat was nog wat teleurstellend.

We laten de bloemen vanaf nu maar weer gewoon staan, veel te mooi!

1 opmerking:

  1. Ook vreemd, in 't Engels is een klaproos een "poppy flower", geen 'bangrose' of 'smackflower'. Klinkt dan toch als een broodje aap verhaal dat de bloem terugslaat als je er een klap op geeft!
    Nee, neem dan de patsboembloem. Of komt die alleen zeer lokaal voor in een Amsterdams poppentheater......

    BeantwoordenVerwijderen