woensdag 13 juli 2011

De Gruijterfabriek: snoepje van de week!

De De Gruijterfabriek in Den Bosch wordt gerenoveerd en verbouwd tot centrum voor creatieve ondernemers. Het wordt zo ingericht dat verschillende ondernemers (groot en klein) ruimtes kunnen huren. Voorwaarde om te huren is dat een creatief beroep uitgeoefend wordt.


Ik heb een rondleiding gehad van Jeroen van de Ven van Tarra architecten. Hij is verantwoordelijk voor het ontwerp van de renovatie. Vol enthousiasme vertelt hij over de plannen voor het gebouw. Met een oppervlakte van 55.000 m2 zijn er ontzettend veel mogelijkheden! Bij de renovatie is veel aandacht voor details die door de jaren heen zijn aangebracht, maar ook verdwenen. Vanaf de bouw in 1936 kun je jaarringen onderscheiden: de decennia hebben hun eigen stempel op het gebouw gedrukt. Ze worden zoveel mogelijk in ere hersteld. Alleen de jaarring '70 wordt niet beschouwd als toegevoegde waarde en zal verdwijnen. Voor diegenen die nu werken aan de renovatie van de fabriek lijkt mij de wetenschap dat zij aan een nieuwe jaarring werken bijzonder.




Opvallend vond ik het metselwerk. De stenen zijn op verschillende plaatsen in het gebouw op een bijzondere manier verwerkt.



We eindigden de rondleiding in de Brasserie waar we heerlijk hebben geluncht. De Brasserie is overigens voor iedereen toegankelijk. Een aanrader om eens te gaan borrelen en eten. Het lijkt mij ook een goede plek voor een gezellige zondagmiddagborrel met veel vrienden, maar helaas is de Brasserie dan (nog?) niet geopend!


Leuk dat ze nog steeds de oude marketingtruc van De Gruijter gebruiken: 10% korting bij een volgend bezoek bij inlevering van je bon. Ik ontdekte nog dat de uitdrukking "snoepje van de week" afkomstig is van De Gruijter. Ook leuk.

De De Gruijterfabriek lijkt mij een heerlijke plek om te werken. Zou het schrijven van een blog creatief genoeg zijn om dat ook daadwerkelijk te kunnen doen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten