maandag 18 juli 2011

Van Abbe

Het was alweer een tijd geleden dat ik het Van Abbemuseum in Eindhoven had bezocht. Hun tentoonstelling "zomertour" sprak mij aan en leek me ook leuk voor de kinderen, vooral door de "Volkswagen kever schommel".


Ik vind het gebouw van het Van Abbe erg mooi. Bijzonder hoe het oude gebouw uit 1936 is geïntegreerd in het in 2003 door Abel Cahen ontworpen nieuwe deel. Schitterend hoe de leistenen delen steeds van kleur lijken te veranderen tegen een blauwe of bewolkte lucht. Het roze huisbruggetje van John Körmeling springt natuurlijk ook lekker in het oog. Een mooi contrast.



Binnen hebben we natuurlijk de schommel bekeken (en getest!). Wat een bijzonder ontwerp van Surasi Kusolwong. Hij zet de wereld op zijn kop. Alle onderdelen van de auto waren in diezelfde ruimte ook nog gebruikt: een gezellig huiskamer met autobank en stoel.
Verder vielen mij "the singing posters" van Allen Ruppersberg op. De titel bij dit werk maakte voor mij dat ik ze ook echt als zingende posters zag. Leuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten