maandag 15 augustus 2011

Praag



Praag is een heerlijke stad. Ik was echt verrast door al het moois wat er te zien is. We sliepen in een appartement in de oude binnenstad, vlakbij de Karelsbrug in spa hotel Carolline. Van daaruit konden we alles te voet bezichtigen. Natuurlijk hebben we de Karelsbrug, de burcht met de Sint Vituskathedraal (met prachtige ramen van Mucha) en het kleurrijke gouden straatje bezocht. Aan de voet van de Karelsbrug op het Kampa-eiland hadden we een leuke speeltuin ontdekt: lekker schommelen in een prachtig decor. Heerlijk is het ook om rond te dwalen door Staré Město, de oude stad. Ik heb me verbaasd over de schitterende gebouwen in Praag. Het lijkt haast wel of elk gebouw bijzonder is bewerkt met mooie schilderingen en prachtige art nouveaudetails. Veel gebouwen zijn in een bepaalde kleur geschilderd waardoor Praag er zelfs in de stromende regen (dat hebben we helaas 1 dag gehad) kleurrijk uitziet. De astronomische klok op het oude stadhuis was ook een vast onderdeel van ons dagprogramma. Mijn zoontje kreeg geen genoeg van "zijn" klok! Overigens grappig om te zien hoeveel toeristen die klok ieder uur weer trekt (ja, ik ben er echt heel vaak geweest!) en dat terwijl er helemaal niet zoveel gebeurt!

Praag heeft veel leuke restaurants en barretjes. Een aantal tips: wijnbar Monarch op de Na Perštýně 15 (ook heerlijke kaasfondue!) en wijnbar Red Pif op de Betlémská 9 (modern interieur met opvallende luiken). Veel restaurants hebben een artdeco interieur. Hotel Europa op het Wencesclasplein is erg beroemd, maar daar was de bediening zo beroerd dat we weg zijn gegaan. In caférestaurant Slavia hebben we vervolgens wel heerlijk geluncht. En in Obecni dum op de Namesti republikyen heb ik mijn ogen uitgekeken aan de overdaad aan kroonluchters. Ik had nog een tip gekregen voor een erg goed restaurant op het Kampa-eiland: Kampapark op Na Kampě 8b en daar hebben we, aan de oever van de Moldau met uitzicht op de Karelsbrug, inderdaad fantastisch gegeten. Het ligt naast de speeltuin die ik al noemde! Opvallend veel wijnbars dus in Praag (Tsjechisch leer je snel genoeg: grüner veltliner is gewoon veltlínské), maar ook veel gezellige cafés waar je een lekker biertje kunt drinken (je krijgt wel standaard een halve liter!).



Er gaan de komende periode zeker nog meer blogjes komen over de mooie dingen die ik in Praag heb gezien. Ik vond het echt een bijzondere stad met een fijne sfeer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten