maandag 3 oktober 2011

Aan de Amsterdamse grachten...

De Amsterdamse grachten... ik had het geluk dat ik gisteren mee kon varen. Startpunt was de Scheepstimmermanstraat op Borneo-eiland aan een moderne gracht, maar onze route ging ook door de oude grachten. Het leek wel of alles wat kon drijven voor deze schitterende nazomerdag nog even tevoorschijn was gehaald: naast sloepjes, roeibootjes, kano's en rondvaartboten ook veel waterfietsen. Wat moet dat ook voor alle buitenlandse toeristen een bijzonder gezicht zijn geweest. Bij de bruggen was het af en toe wat passen en meten en vooral flink toeteren dat we er aan kwamen. Ik heb zo genoten van al het moois om me heen, vanaf het water is alles toch net weer een beetje anders. Natuurlijk de mooie grachtenpanden (weer even geoefend in de klok-, trap- en halsgevels), maar ook zoveel bijzondere woonboten. Ik heb me verbaasd over de inventiviteit om een lekker terras op het dek of een watertuin aan te leggen. Overigens zijn ook veel bruggen mooi bewerkt, zelfs aan de onderkant. En wat ik ook heel leuk vond: mijn kleine nichtje heeft mij nog het liedje "aan de Amsterdamse grachten" geleerd.



Aan de Amsterdamse grachten
Heb ik heel mijn hart voor altijd verpand
Amsterdam vult mijn gedachten
Als de mooiste stad in ons land

Al die Amsterdamse mensen
Al die lichtjes 's avonds laat op het plein
Niemand kan zich beter wensen
Dan een Amsterdammer te zijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten