dinsdag 28 februari 2012

Voor de laatste keer

fietste ik vandaag mijn vaste route van werk naar huis; ik ga met een nieuwe baan beginnen. Voor de laatste keer op mijn route fietste ik dus ook langs "de schroef" en vandaag ben ik maar eens afgestapt om een paar foto's te maken.


Toevallig hoorde ik laatst dat deze schroef -de schroef van Archimedes- is ontworpen door Tony Cragg, een Engelse beeldhouwer en hoorde ik tegelijkertijd over andere werken van hem die mij aanspraken. Deze vind ik bijvoorbeeld erg mooi: "Britain seen from the north". Het komt -net als deze foto- uit de Tate collectie. Het bestaat uit allemaal losse onderdelen.


En toen ik op internet eens wat meer werk van hem aan het bekijken was, bedacht ik dat ook dit werk wel eens van hem zou kunnen zijn. Ik heb het gezien in de Kunsthal tijdens een expositie van de Caldiccollectie.


Ik heb het nagezocht en en het klopt inderdaad. Het werk heet Blue Horn.

Grappig, zo'n ontdekking; ik ken de schroef namelijk al jaren. Het is een trouw, altijd- behalve bij vorst!- maar ronddraaiend element in Den Bosch. Mooi om te zien hoe het water eindeloos omhoog wordt gedraaid en weer naar beneden valt. Maar ik zou het niet in verband hebben gebracht met de andere werken die ik net heb genoemd.

Weer wat geleerd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten