zaterdag 31 maart 2012

Tefaf

Ik heb al verschillende kunstbeurzen bezocht, maar naar één beurs, de Tefaf was ik nog nooit geweest. Dit jaar is het wel gelukt. Ik ben er met een paar vriendinnen geweest en we vonden het allemaal een heel bijzondere ervaring: zoveel bekende werken van wereldberoemde kunstenaars op één plek bij elkaar. En dan te bedenken dat alles gewoon te koop is! Nou ja, gewoon? We hebben af en toe ook eens naar een paar prijzen gevraagd...

Een impressie van een dag Tefaf met bijvoorbeeld verschillende Picasso's.

En schilderijen van Kees van Dongen.



Deze twee werken vielen mij op en bleken van dezelfde kunstenaar te zijn; Kusama Yayoi: Heart (116 x 90cm) en Flowers (18 x 14 cm).



Ook veel werk van Lucio Fontanta: de Concetto's Spaziale. Sinds ik over deze kunstenaar een leuke anekdote heb gehoord, moet ik altijd glimlachen als ik werk van hem zie. Het idee is dat er een heel proces aan het zetten van een snede voorafgaat. Hij concentreert zich heel lang op het doek en dan opeens kan hij de snede zetten. Zijn werk liep echter dermate goed dat hij op een gegeven moment de productie wat heeft verhoogd en later ook heeft verteld dat hij het proces wat heeft beïnvloed en de snede's wat sneller is gaan zetten.Tja en dan is natuurlijk steeds de vraag hoe deze schilderijen zijn ontstaan: intrinsiek of een beetje commerciëler?



Het laatste werk heeft trouwens ook wel weer een grappige naam: Concetto Spaziale Teatrino.

Deze galerie (Kukje galery uit Seoul samen met Tina Kim galery uit New York) viel mij bijzonder op omdat recent tijdens één van mijn colleges kunstgeschiedenis alle kunstenaars die in deze galerie een plekje hebben gevonden werden behandeld. En bij deze galerie hingen al deze werken dus naast elkaar.


Anish Kapoor

Een truïsme van Jenny Holzer

Er was ook een film van Bill Viola, Tempest, waar we geboeid en verrast naar hebben gekeken.

Ook veel fotografie. Leuk om deze foto in het echt te zien: Dovima met olifanten door Richard Avedon.

De tijd die wij op de Tefaf hebben doorgebracht was veel te kort, bij lange na hebben we niet alle werken kunnen zien of zelfs maar de werken die we graag wilden zien. Wel hebben we waanzinnig genoten van al het moois. Ook veel gelachen om bijzondere eeuwenoude voorwerpen; het was soms net een rariteitenkabinet. We hebben de mooiste titels bedacht en functionaliteiten toegedicht aan bepaalde attributen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten