donderdag 28 april 2011

BB

Een aantal jaar geleden las ik een artikel over het werk van Barbara Broekman. Het was net op het moment waarop ik had bedacht dat we wel wat aan de akoestiek in onze woonkamer konden doen (3.80 hoog en nagenoeg kale muren). Kunst in de vorm van een wandkleed leek mij wel wat. Barbara Broekman maakt die. Ik heb haar gebeld en we zijn op haar atelier in Amsterdam geweest. Ik bewaar daar erg leuke herinneringen aan. Zij vertelde zo enthousiast over haar werk, liet zien waar ze op dat moment mee bezig was en aan onze kinderen had ze kleurtjes gegeven waar zij ondertussen -lekker liggend op de grond- ook mooie kunstwerken mee aan het maken waren. Ze gebruikt speciale weef- en knooptechnieken voor haar kleden. Zij maakt het ontwerp en laat het vervolgens door ambachtslieden uitvoeren. Ook werkt ze veel met fotografie: ze verweeft de foto's. Haar werk heeft een duidelijke signatuur. Kort daarna waren we op de Art Rotterdam waar ook werk van haar bleek te hangen. Het viel ons direct op. Ook toen ik in het textielmuseum in Tilburg rondliep dacht ik de stijl van Broekman te herkennen. En ja, daar werd op dat moment gewerkt aan een ontwerp van haar.

Ik blijf haar sinds het bezoek aan haar atelier volgen. Toen ze bij galerie Majke Husstege een expositie had, zijn we langs gegaan. Ze herkende ons ook nog en riep enthousiast uit: "Wat leuk! ik heb fans!". Ja, dat is ook zo. Ik ben fan van haar. Ik heb net weer een uitnodiging in de bus gekregen voor een expositie in Amsterdam. Ik ga zeker kijken. Het plekje aan mijn muur is overigens nog steeds niet gevuld... Gereserveerd voor Barbara Broekman!

Detail van een geknoopt werk


Diary II, 750 x 225CM. Met dit werk was Barbara Broekman bezig toen wij haar atelier bezochten.


Detail van diary


Karachi, 204 x 147cm, gezien bij galerie Husstege.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten