maandag 2 mei 2011

3 sterren voor Gehry!

Ik heb eens een zomervakantie naar de costa verde in Spanje gepland omdat ik perse het door Frank Gehry ontworpen Guggenheimmuseum in Bilbao wilde zien. Ik had er al zo veel over gelezen, nu wilde ik het eens met eigen ogen bekijken.

Mijn hoog gespannen verwachtingen zijn uitgekomen. Het gebouw met zijn bijzondere golvende vormen, bekleed met titaniumplaten vond ik erg indrukwekkend. Het lijkt haast te stralen! Ik heb het gebouw van alle kanten bekeken, steeds ontdekte ik weer nieuwe hoeken. Ook binnen zit het gebouw vol verrassingen.



Van de collectie herinner ik mij vooral de 12 meter hoge Puppy bij de ingang van het museum. Die is, net als de tulpen aan de achterzijde van het museum, gemaakt door Jeff Koons. Het zijn echte blikvangers. Ook de enorm grote stalen sculpturen van Richard Serra hebben indruk op me gemaakt.



Omdat ik mijn reis zo specifiek om een bezoek aan het Guggenheim in Bilbao had gepland, moest ik ook even aan de Michelinsterren denken die aan restaurants worden uitgedeeld. 1 Ster betekent een goed rustpunt op de route, 2 sterren een omweg waard en tot slot 3 sterren: een reis waard. Het Guggenheim in Bilbao krijgt van mij 3 sterren!

Een vriendin van mij is onlangs in Bilbao geweest en zij mailde mij nog onderstaande foto's. Het is een werk van Anish Kapoor. Ik heb het zelf nog niet gezien, maar omdat ik het wel erg mooi vind, neem ik de foto's graag op. Misschien een goede reden om weer eens richting Bilbao te gaan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten