zaterdag 21 mei 2011

Er was eens...

Er was eens een koning, Ludwig II. Hij bouwde een mooi kasteel.

Ik heb het over slot Neuschwanstein in Hohenschwangau, Zuid Duitsland. Het is een echt sprookjeskasteel: sierlijke torentjes en binnen veel afbeeldingen van de opera's van Wagner. Zijn lievelingsdier was een zwaan. Die zie je regelmatig terugkomen, ook in de naam!



Walt Disney heeft zich bij het ontwerp van het kasteel van doornroosje in Disneyland laten inspireren door slot Neuschwanstein. Erg leuk om deze stilistische weergave van Neuschwanstein te vergelijken met het kasteel van doornroosje.



Ook door de vele sprookjesachtige schilderingen in het kasteel werd Disney volgens mij geïnspireerd. Helaas mocht ik geen foto's maken, maar de afbeelding in de muziekzaal had ik graag vergeleken met de afbeeldingen van Disney van sneeuwwitje in het bos. Het deed mij daar zo sterk aan denken: een hertje, roodbruine eekhoorntjes, vogeltjes, typische bomen. Alleen sneeuwwitje ontbrak nog! Het was precies in de stijl van Disney (uhm, Disney is precies in de stijl van...) Deze foto vond ik op internet, het geeft -weliswaar onduidelijk- de sfeer weer.


De koning had zelfs nog een nepgrot in zijn kasteel laten bouwen. Via een grot loop je van de ene kamer naar de andere. Heel wonderlijk!

Helaas liep het met Ludwig II niet als een sprookje af. Hij heeft maar een half jaar in zijn kasteel mogen wonen, toen is hij onder duistere omstandigheden om het leven gekomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten