vrijdag 13 mei 2011

hijsen maar!

Oke, als ik mooie dingen moet noemen komen hijskranen zeker niet in de top 100. Maar laatst, op een prachtige zonnige dag, vielen ze me opeens op: twee grote gele hijskranen die boven alles uittorenden. Met name het contrast van het geel met de strakblauwe lucht maakte het een mooi plaatje.

Dat er mensen zijn die in deze hijskranen durven te werken! Vooral ook als het niet zo'n stralende en windstille dag is.

Ik vroeg mij af hoe je zo'n hijskraan in elkaar zet. Je zou bijna denken dat je een hijskraan nodig hebt om een hijskraan op te bouwen. En dan die betonblokken achterin. Die zijn natuurlijk om tegenwicht te bieden als er zware dingen gehesen worden, maar waarom valt de hijskraan dan niet om als er niet gehesen wordt? En hoe krijg je die blokken eigenlijk boven?

Ik bedacht nog dat op sommige plekken hijskranen bijna onderdeel van het gebouw zijn geworden, neem de Sagrada Familia in Barcelona!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten