zaterdag 14 mei 2011

het Vitrahuis

Vitra heeft in 2010 het Vitrahuis geopend. Het is ontworpen door Herzog & De Meuron (bekend van o.a. het olympisch stadion in Beijing; het vogelnest). Ik was al van plan om naar Weil am Rhein af te reizen vanwege het gebouw van Gehry (het Vitra designmuseum), en was daarom erg verrast dat dit gebouw nu ook geopend was. Weer een mooi gebouw bij de verzameling van Vitra!

Het Vitrahuis valt nog het best te omschrijven als een opeenstapeling van huizen. Die huizen zijn eigenlijk heel simpel van vorm; een vierkant met een driehoekje er op. Net zoals ik vroeger (en eigenlijk nu ook nog wel) een huis tekende. De voor- en achterkant van elk huis bestaat uit glas. Het zijn wat dat betreft typische doorzonwoningen waar je ook lekker naar binnen kunt gluren!



Recht en hoekig aan de buitenkant, maar binnen lijkt het wel een slakkenhuis. De trappen lopen in een spiraal naar boven en je wordt als vanzelf door het hele gebouw geleid. In het Vitrahuis zijn alle meubels van Vitra te vinden. De huizen zijn ingericht als echte woonkamers, uiteraard mooi gestileerd. Binnen was het voor mij één grote snoepwinkel (wel een beetje een dure!). Weinig kritisch; maar echt alles vond ik mooi. Ik raakte er niet uitgekeken. Een andere keer meer over de meubels van Vitra.

Langs het paadje naar het Vitrahuis stonden deze lampjes. Ik herkende er de hand van Herzog & De Meuron in!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten