zondag 5 juni 2011

Van Nellefabriek

100% design waar ik eerder over heb geschreven, werd gehouden in de Van Nellefabriek in Rotterdam. Ik was daar nog niet eerder geweest. Voor mij dus een uitgelezen kans om de fabriek ook van binnen te kunnen bekijken.



Als ik heel eerlijk ben, viel de fabriek me in eerste instantie een beetje tegen. Maar ja, mijn verwachtingen waren ook wel erg hoog gespannen en de eerste blik op het gebouw was vanaf een parkeerplaats aan de achterkant. Naarmate de dag vorderde en ik steeds meer had gezien, raakte ik onder de indruk. De voorkant, met de ronding, het lijnenspel van de verbindingsbruggen en de "bonbonnière" op het dak zijn erg bijzonder. Er is ook met veel oog voor detail gewerkt, en dat voor een fabriek!

Wat leuke feitjes over de fabriek. De Van Nellefabriek is ontworpen door J.A. Brinkman en L.C. van der Vlugt en gebouwd in de periode 1926-1931. De opdrachtformulering was als volgt:
1.'Het uiterlijk eener fabriek dient voort te komen uit de eischen aan het inwendige gesteld.'
2.'Bij het ontwerpen dient aan het menschelijk element minstens dezelfde aandacht te worden geschonken als aan het mechanische.'
3.'Extra kosten aan afwerking besteed kunnen zonder een onmiddellijk aanwijsbaar voordeel aan te toonen, toch verantwoord zijn.'

Hiermee was de Van Nellefabriek zijn tijd erg vooruit. Fabriekshallen waren donker en somber, maar de Van Nellefabriek niet. Er is veel met glas gewerkt, waardoor het binnen erg licht is. Er was een filmzaal, een moderne keuken, sportterreinen en ook aan het meubilair was bijzondere aandacht besteed.

De fabriek is genomineerd voor de werelderfgoedlijst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten