maandag 4 juli 2011

Antwerpen net een beetje anders

Met een groep vriendinnen ben ik een weekend in Antwerpen geweest. Heerlijk was het. Wat hebben we gelachen! Ik vind Antwerpen zo'n fijne stad. Het is niet ver weg, maar de sfeer is heel anders. We sliepen in hotel Les Nuits. Een fijn hotel met een fantastisch ontbijt.

Een gids heeft ons "hip en gezellig" Antwerpen laten zien en dat was verrassend. Ik dacht dat ik Antwerpen aardig kende, maar heb veel nieuwe plekjes ontdekt. De botanische tuin aan de Leopoldstraat bv; een klein pareltje in het centrum. Toevallig was er ook net dit weekend een "groen ruimtevaartuig" geland. In de botanische tuin werd onderzocht welke taal bepaalde planten spraken en hoe appeltjes toch zo mooi rood kunnen worden. Kunst? Theater? Of was het toch echt? Aan de Botanische tuin ligt lunchrestaurant Het Gebaar. Die heb ik op mijn lijstje gezet om nog eens te bezoeken. Het zag er fantastisch uit. We zijn bij een bijzondere chocolatier geweest: Dominique Persoone. Chocalade verheft hij bijna tot kunst. Naast zijn winkel zit overigens een mooi terras, verstopt op een binnenplaats: Café Impérial in het Paleis op de Meir. Verrassend vond ik nog de binnentuin van het Museum Plantin-Moretusaan aan de Vrijdagmarkt; een oase van rust. En bij de mode-academie aan de Nationalestraat kun je gewoon naar binnen lopen en een expositie bewonderen.

Er was maar één minpuntje dit weekend: de pladijs. Dat is een visje dat we 's avonds hebben gegeten. Het klinkt als een spraakgebrek (radijs? Parijs?), maar het had smaakgebrek! Onze afsluitende lunch was op het Zuiderterras. Een mooi plekje aan de Schelde, met wel lekkere visjes!

1 opmerking:

  1. Alexander van Gorkum25 augustus 2011 om 11:41

    Hoi Yvonne,

    Met veel plezier lees ik al jouw verhalen! Als je de volgende keer in Antwerpen komt, moet je in de Leopoldstraat zeker even binnenlopen bij speelgoedwinkel De Olifant, recht tegenover de ingang van de botanische tuin. Een van de leukste speelgoedwinkels die ik ken, met een enorm "ander" assortiment.

    Hartelijke groet,
    Alexander

    BeantwoordenVerwijderen