vrijdag 2 december 2011

de tuinen van Monet

Ik herinner mij dat ik op de middelbare school erg onder de indruk was van de schilderijen van Monet en dan met name de waterlelies. Ik heb toen zelfs van mijn spaarzame centjes een poster gekocht en in laten lijsten. Ik vond de kleuren mooi, de afbeeldingen dromerig.

Vele jaren later las ik dat Monet deze schilderijen in zijn tuin in Giverny in Normandië heeft gemaakt. Al mijn herinneringen aan de ingelijste Monet kwamen weer terug. Natuurlijk wilde ik die tuin graag een keer bezoeken! Op weg naar een vakantiehuis in Frankrijk konden we de reis mooi onderbreken met een bezoek aan Giverny. We sliepen ook nog eens in een mooi kasteel (Chateau du Landel in Bézancourt), dus de vakantie was meteen goed van start gegaan!

De tuin was mooi. Veel met rozen overdekte paden. Alles stond schitterend in bloei. En dan natuurlijk de vijver met de waterlelies en het bruggetje dat hij zo vaak heeft geschilderd. Ik vond het toch wel bijzonder om zo'n bekend beeld in het echt te zien.

Nog steeds, als ik een afbeelding zie van de waterlelies van Monet denk ik weer even terug aan mijn middelbare schooltijd en aan de ingelijste Monet. Laatst was ik in de Neue Pinakothek in München en liep daar zomaar deze waterlelies tegen het lijf.

150 x 200 cm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten