woensdag 28 december 2011

Kunst met kinderogen

In het Gemeentemuseum in Den Haag is t/m 29 januari 2012 de tentoonstelling "Parijs, stad van de moderne kunst 1900-1960" te zien. De schilderijen zijn afkomstig uit het Centre Pompidou.

Ik was er met mijn gezin en mijn jongste dochter had er echt zin in om samen de schilderijen te bekijken. Per ruimte vroeg ik haar welke schilderijen ze het mooiste vond en dan liet ik haar vertellen wat ze zag. Dat gaf heel verrassende inzichten!


"Dit is een botsing van fietsen en de mensen staan gezellig te kletsen."
Fernand Léger, de vrijetijdsbesteding- hommage aan Louis David.


"Allemaal muziekinstrumenten - een harp, sambabal, stokjes die je op elkaar kunt slaan- en mensen die muziek maken".
Wassily Kandinsky, geordende opeenhoping (veelkleurig ensemble)


"Een prinses achter een gordijn".
Hans Hartung, T.1956-14


"Een auto die is gebotst en nu op zijn kantje ligt".
Bram van Velde, zonder titel.


"Een meisje met een hoepel en toen heeft de kunstenaar er allemaal blokjes van gemaakt".
Pablo Picasso, meisje met hoepel.


En deze spreekt natuurlijk voor zich. Robert Delaunay heeft deze Eiffeltoren geschilderd. Het is het beeld van deze tentoonstelling.

We hebben ontzettend veel plezier gehad bij deze tentoonstelling. Mijn dochter raakte ook steeds meer op dreef en had op een bepaald moment bij elk schilderij in de ruimte een passend commentaar. Ik heb er erg van genoten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten