dinsdag 10 januari 2012

De ogen van Van Dongen

Met een vriendin ben ik in 2010 naar de tentoonstelling 'Matisse tot Malevich' in de hermitage in Amsterdam geweest. Ik was toen erg onder de indruk van het schilderij 'vrouw met zwarte hoed' van Kees van Dongen. Het was mijn eerste kennismaking met zijn werk; ik werd getroffen door haar ogen. Die zijn zo bijzonder geschilderd!


Heel toevallig werd een aantal maanden later de tentoonstelling 'de grote ogen van Kees Van Dongen' in museum Boijmans van Beuningen geopend: heel veel schilderijen met allemaal de voor Van Dongen zo kenmerkende ogen. Daar moesten wij natuurlijk naar toe!


Vinger op de wang, 65 x 54 cm

We hebben in het Boijmans een lezing over het werk van Van Dongen van museumdirecteur Sjarel Ex en Anita Hopmans, de conservator van deze tentoonstelling bijgewoond. De verhalen over het leven van Van Dongen en zijn ontwikkeling als kunstenaar vond ik erg interessant. Het was vooral ook erg boeiend om te horen hoe deze tentoonstelling tot stand is gekomen. Er is veel speurwerk verricht om er achter te komen waar de verschillende werken van Van Dongen zijn, vervolgens moesten ze de eigenaar nog zo ver zien te krijgen om mee te werken aan deze tentoontstelling en dus het schilderij tijdelijk uit te lenen.


Trinidad Fernandez, 100 x 81,2 cm

Wat zou ik graag door Van Dongen zijn geschilderd en van die prachtige ogen krijgen!

Om meerdere redenen was dit een hele bijzondere dag voor mij, precies een jaar geleden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten