dinsdag 19 april 2011

Artantique Utrecht

Over schoonheid gesproken: een aanrader om te bezoeken is de kunstbeurs Artantique in Utrecht. Ik ben daar samen met een vriendin geweest die kunsthistorica is. Heerlijk om daar met haar rond te lopen. Zij kijkt op een manier naar kunst die mij uitdaagt om wat verder te kijken.

Zo stonden we een tijd lang stil bij een werk dat ik normaliter wat vluchtig zou hebben bekeken: "all about scout" van Wim Heldens.


Ik houd eigenlijk niet zo van dergelijke werken. Maar nu ik de tijd nam om eens goed te kijken, ontdekten we verschillende dingen: dat jongetje lijkt wel een Jezusfiguur en die man waar hij bij op schoot zit, is -versterkt door het blauw- een soort Maria. De personages er om heen zetten het jongetje nog eens extra in het middelpunt. Hoewel ik het thuis niet aan de muur zou willen hebben, maakt de zeer gedetailleerde manier van schilderen (de vouwen in de blouse bijvoorbeeld) het schilderij toch wel bijzonder.

Kunst die ik wel thuis aan de muur zou willen hebben, was er overigens genoeg. We hebben lange tijd bij galerie Van Hoof rondgekeken. Echt alles was daar mooi! Het enthousiasme van Jan en Wil van Hoof over het werk van de kunstenaars in hun galerie was ook erg aanstekelijk. Zij praten met zoveel passie over kunst! Mij viel in eerste instantie vooral het werk van Arjan van Arendonk op. Ik was verrast dat ik nu schilderijen van hem in het echt zag. De laatste tijd kom ik zijn naam namelijk steeds tegen en valt zijn werk mij op. De romantische uitstraling van zijn doeken, waarin steeds ook wel weer iets geks zit, gecombineerd met felle kleuren vind ik erg mooi.


Kijk dat zou nou mooi bij mij aan de muur zijn! Overigens heeft hij nu een expositie in het Noord Brabants museum en hij blijkt ook de stoffen voor een zaal in de Verkadefabriek in Den Bosch te hebben ontworpen. Ik ga dit zeker bekijken!

Er was veel fotografie. Het stilleven van Richard Kuiper was een echte blikvanger.


Alle bloemen zijn van plastic! Je moet alleen wel 2 keer kijken voor je dat ziet. Leuk detail: de verwelkte bloemblaadjes aan de voet van de vaas.

Dan de foto's van Christian Tagliavini. Op het eerste gezicht lijken het portretten uit de Renaissancetijd. Maar niets is minder waar: hedendaagse fotografie. De kostuums zijn van papier, hout en karton. Ik vond ze mooi.



Ook een stand met oude Chinese kunst. De eenvoudige vormen, ranke figuren van de beelden uit de Handynastie zijn mooi. De paarden uit deze periode vormen een verhaal apart. Het ontlokte mijn vriendin de uitspraak dat de gelijkenis met het paard van Rapunzel groot was! Met die blik zagen we vervolgens wel meer gelijkenissen met stripfiguren. Tja: Han, Tang, Ming en Qing... bijzonder wat de Chinezen al maakten toen wij nog in ons berenvelletje rondrenden.

Er was ook hedendaagse kunst uit China, bijvoorbeeld van Zhuang Hong Yi. Het zijn bloemen van rijstpapier, heel teer en heel mooi.


Een leuk concept vond ik de portretwinkel. Diverse kunstenaars zijn hieraan verbonden zodat je een stijl kunt kiezen die bij jou past. Het lijkt mij fantastisch om mijn drie kinderen eens een keer te laten schilderen en ik heb stiekem ook al iemand op het oog die dat mag gaan doen!

Artantique, what's in the name; natuurlijk was er ook antiek. Los van het feit dat mijn hart er niet sneller van gaat kloppen, kan ik het ook echt niet op waarde schatten. Er stonden hele dure porseleinen beeldjes van poesjes en vogeltjes, maar wat deze beeldjes dan zo bijzonder maakt? Voor mij niet te onderscheiden van de beeldjes die je bij Blokker ziet.

Ik heb erg genoten van al het moois. Ook de passie en het enthousiasme van de mensen waar we mee gesproken hebben, hebben mij erg geïnspireerd!

De Artantique is er nog tot 25 april.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten