woensdag 25 januari 2012

gevonden!

Daar was het opeens: een afbeelding van een prachtig schilderij dat ik eerder in de foundation Beyeler in Basel heb gezien. Ik had alleen de naam van de kunstenaar niet goed onthouden en het was me daarom niet eerder gelukt om foto's te zoeken. Ik herinnerde mij een enorm groot werk dat bestond uit allemaal vakjes in verschillende kleuren. Ondanks de bonte kleuren, straalde het ook een grote rust uit. Het hing in Beyeler in een schitterende, lichte, zaal met uitzicht over het water buiten; het beeld samen was zo mooi! Ik ben tijdens mijn bezoek verschillende keren teruggelopen.

Afgelopen maandag, tijdens één van mijn colleges kunstgeschiedenis, verscheen mijn herinnering opeens, geheel onverwacht, groot voor me op het scherm. En de naam van de kunstenaar: Gerhard Richter!

Dit is het schilderij: '256 kleuren' heet het. Het is 222 x 414 cm.


Hij heeft meer van deze werken gemaakt: 1024 kleuren, 4900 (!) kleuren. Ik las dat hij ook een raam in de dom in Keulen heeft ontworpen volgens ditzelfde idee. Prachtig lijkt me dat en een bezoek aan Keulen staat vanaf nu op mijn lijstje!

De foto heb ik gevonden op de site van www.arttattler.com

De foundation Beyeler is overigens een aanrader om te bezoeken. Het is gevestigd in een door Renzo Piano ontworpen gebouw dat heel mooi samengaat met de natuur. Wij zijn er op doorreis naar Italië geweest in combinatie met een bezoek aan het Vitrahuis in Weil am Rhein (zie mijn berichten op 8 mei 2011 en 14 mei 2011). Deze plaatsen liggen maar 10 minuten van elkaar vandaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten